kontakty
Speciální pedagog
Kontakt:
- Mgr. Jitka Vacková - email Jitka.Vackova@zsdobruska.cz, mobil 722 914 277
- Mgr. Marcela Jirmanová - email: Marcela.Jirmanova@zsdobruska.cz
PRACOVNÍ NÁPLŇ ŠKOLNÍHO SPECIÁLNÍHO PEDAGOGA
Vyhledávání a podpora žáků s potřebami:
Aktivně identifikuje žáky, kteří vyžadují speciální přístup – žáky se zdravotním postižením, s poruchami učení (SPU), zdravotně či sociálně znevýhodněné, mimořádně nadané a zařazuje je do vhodné péče.
Účast na zápisech budoucích prvňáčků:
Pomáhá zachytit potenciální potíže hned při nástupu do školy a zajistit potřebnou podporu již od začátku.
Zaměření na rizikové skupiny:
Identifikuje žáky, u nichž je riziko výskytu problémů, a zajišťuje další postup.
Individuální práce se žáky s osobními problémy:
Poskytuje podporu žákům, kteří se potýkají s osobními či emocionálními obtížemi, čímž pomáhá zlepšovat jejich celkovou školní zkušenost.
Spolupráce s ostatními pedagogy:
Úzce spolupracuje s třídními učiteli, výchovným poradcem a dalšími odborníky na škole, aby byla podpora pro žáky komplexní a efektivní.
Příprava a vyhodnocování depistážních výsledků:
Monitoruje a analyzuje výsledky testování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a podle nich navrhuje další kroky.
DIAGNOSTIKA A INTERVENČNÍ ČINNOSTI
Speciální pedagogická diagnostika přímo ve škole: Provádí odborné posouzení přímo v prostředí, kde žák tráví většinu času.
Doporučování odborných vyšetření: Posuzuje závažnost potíží a podle potřeby doporučuje vyšetření u specializovaných pracovišť.
Individuální a skupinová podpora: Pracuje s žáky jak během vyučování, tak mimo něj (reedukační činnosti) a zajišťuje tak komplexní přístup.
Konzultace při tvorbě podpůrných plánů: Spolupracuje na vytváření Plánu pedagogické podpory či Individuálně vzdělávacího plánu, aby byly potřeby žáka maximálně naplněny.
Úpravy školního prostředí a zajištění pomůcek: Přizpůsobuje prostředí školy, zajišťuje speciální pomůcky tak, aby byli žáci co nejvíce integrováni do běžného vzdělávání.
Průběžná komunikace s rodiči: Informuje zákonné zástupce o postupu, pokrocích
a zapojuje je do vzdělávacího procesu.
Vyhodnocování účinnosti podpory: Pravidelně sleduje, jak podpora pomáhá, případně navrhuje další úpravy.
METODICKÉ A KOORDINAČNÍ ČINNOSTI
Metodická podpora učitelům: Poskytuje rady a postupy pedagogům, jak pracovat
s žáky se speciálními potřebami.
Pozorování přímo v hodinách: Účastní se výuky u žáků se zdravotním postižením, aby lépe pochopil jejich potřeby a navrhl efektivní způsoby podpory.
Koordinace s odborníky: Spolupracuje s poradenskými zařízeními a dalšími institucemi (PPP, SPC, OSPOD) pro zajištění komplexní péče.
Úzká spolupráce s vedením školy: Společně vytváří strategie a plány, které zajistí co nejlepší vzdělávací podmínky pro všechny žáky.